|
bilforum.moo.no for seriøse autofile debattanter
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Brembo Administrator

Ble Medlem: 26 Apr 2005 Innlegg: 287
|
Skrevet: Fredag 6. Mai 2005, 13:49 Tittel: Din Båt |
|
|
| Her kan du vise frem bilder av båten din og skrive litt om den. Vennligst ikke bruk denne diskusjonen til å spørre/diskutere, da kan dere heller lage en ny tråd. |
|
| Til Toppen |
|
 |
FreddyB Lord of the Herrings

Alder: 32 Ble Medlem: 03 Mai 2005 Innlegg: 2025 Bosted: Breim
|
Skrevet: Fredag 6. Mai 2005, 15:44 Tittel: 1967 Forland Plattgatter |
|
|
For nokre år sidan kjøpte eg båten av fatter'n. Eller rettare sagt, eg fekk den gratis, men det var etter ein del dikkedariar..
Båten har kravellbygd skrog i furu, overbygg i mahogny og dekk av oregon furu. Overbygget blei skifta ut for eit par år sidan, og eg gjekk til innkjøp av nedkappa regnskog for ein samla sum på 20 000,- Båten er eit oppussingsprosjekt, men grunna stadige graviditetar hos dama så går arbeidet litt treigt framover.. Lurer på kven det er som driv og saboterar arbeidet mitt!?
Båten er pussa ned over vannlinja, og skrapa under. All gammal lakk er fjerna, og treet er metta med amerikansk terpentin, Interpreg A og Owatrol D1. I tillegg har eg brukt Ferrobet på blåveden, for å trekke ut blåfargen i treet.
Det eg held på med no er å legge ny ramme til dørken, ny dørk og ny innreiing. Har bestilt dekksplank og natemasse, slik at eg får eit skikkelig "skipsgolv" i båten. Fordelen med dette kontra f.eks vannfast finèr er at eg får eit dekk som kan slipast ned gang etter gang. (I forhold til finèr som har eit begrensa slipeskikt)
Motoren er ein Volvo Penta MD 40. Rekkeseksar.. Dette er urmotoren til VP, og kanskje den motoren som tåler mest bank og juling av dei alle. Lite hestar i forhold til volum (86 HK og 3,59 liter slagvolum)
Bilder av prosjektet mitt

Sist endret av FreddyB den Mandag 9. Mai 2005, 21:05, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jan verdensmester

Ble Medlem: 02 Mai 2005 Innlegg: 2768
|
Skrevet: Mandag 9. Mai 2005, 17:05 Tittel: Min Terhi 430S |
|
|
Dette er da min 84-modell Terhi 430S. En kommende klassiker har noen sagt at den er. Det sitter en Yamaha 28-hester på den, fra 83. Gammel motor ja, men har såvidt blitt brukt gjennom årene, og starter alltid på første eller andre draget, og har aldri sviktet meg Har nettopp vært på service, så regner med at den går fint i år og.
Har forøvrig gjort en del med båten siden jeg henta den i 2003. Kjøpt ny motor (den som fulgte med hadde en feil jeg aldri fant ut av, selv etter 4000 kr og en verkstedtime). Har bytta vindskjerm (gamle ble ødelagt etter et uhell), sydd nytt trekk som baksetene, satt inn nye stoler foran, satt på div. småstæsj, som lanterne bak, neon under dekk (captains cabin ), og ikke minst, fått kalasje til den. Den står nå nede på havna, der jeg har egen båtplass. Skal nok brukes litt av meg, på noen varme sommerdager. Er fint å ha båt på Glomma/Øyeren.
Innvendig:
 _________________ x1992 Mazda MX-5 BRG
x1990 Mazda 323F 1.8 GLX |
|
| Til Toppen |
|
 |
MGMarius •• • ••

Ble Medlem: 08 Mai 2005 Innlegg: 1081 Bosted: Haslum
|
Skrevet: Fredag 3. Juni 2005, 23:33 Tittel: |
|
|
Etter Drake,har jeg fått nok av puss for en stund....og man har jo litt annet å holde på med.
Så før jeg får meg en GH V20,.. 8) ..får det holde med min GH 460S med 60Yamaha.....det har vært minst én GH med Yamaha kontinuerlig siden 1972...her i gården...kjekt med familie med eget båtmerke....
 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Saltkjelen Freude am Fahren

Ble Medlem: 03 Mai 2005 Innlegg: 1828
|
Skrevet: Lørdag 1. April 2006, 21:31 Tittel: |
|
|
2006 Doral monticello - Doral har utviklet og produsert båter i over 30 år, men det er først i år de prøver seg på Skandinavia. Doral-båtene fremstår som en meget ekslusive med de aller beste kvalitetene benyttet. Doral-fabrikken i Canada produserer kun 750 eksemplarer hvert år og dette er ikke serieproduserte båter. Doral-båtene produseres nemlig for hånd og man kan bestille spesialløsninger for de som ønsker det. Båtene Doral leverer fremstår som mye båt for pengene og gir luksus til en rimelig penge, sammenliknet med f.eks Sea Ray, Four Winds, Bayliner og liknende...
Min Doral Monticello er på 28,3 fot og er utrystet med en MerCruiser rekke6 diesel med 230 hestekrefter. Båten er god for 38 knop og har det såkalte "sandwich" skroget som tåler en del mer røffere behandling. Båten er i og for seg godt utstyrt og har blandt annet TV, kartplotter, skinninteriør ute og inne, 3 solsenger, stor badeplatform med teak, horn, elektrisk ankervinsj.. med mere.
30. Mars 2006 ble båten satt i produksjon og den vil ankomme månedskifte mai/juni 2006.
 _________________ Alt over 1 l på mila er hobby |
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Torsdag 28. Juni 2007, 19:42 Tittel: |
|
|
2007 Doral Prestancia - 32,4 fot, 2x190hk Volvo Penta D3, 34Knop, lysdioder i rekka, kartplotter, ankervinsj, tv, elite pakke, teak solsenger, 2 stk. kjøleskap, osv.
Kommende "modifikasjoner": trøster i baug, evt. akter i tillegg, dieselvarmer, ankervinsj akter.
|
| Til Toppen |
|
 |
njadve Think different

Ble Medlem: 04 Mai 2005 Innlegg: 1826
|
Skrevet: Fredag 29. Juni 2007, 11:56 Tittel: |
|
|
Jeg trodde jeg hadde postet i denne tråden tidligere, men den gang ei. Uansett, her kommer en liten presentasjon av båtparken...
Halco 26:
Båten er vel bygget på 80-tallet en gang, tror det er 83-modell, men det er jeg ikke sikker på. Uansett, dette var jo selvsagt et halvfabrikat og han som kjøpte den i 83 fikk aldri begynt på den. Så har den gått via noen eiere og ingenting har blitt gjort før vi kjøpte den i 2003 eller 2004. Vi fikk inn det nødvendige og fikk montert i motor høsten 2005. Siden da har båten ligget på vannet året rundt og nå begynner den å se enden. Vi regner med at den skal bli ferieklar til den ene uken da alle har ferie på samme tid og det ikke krasjer med noe bryllup eller noe slikt...
Båten har en Volvo Penta AQ-AD41 200hk. Dette er av den gamle typen uten elektronikk, noe som forsåvidt er betryggende. Ingen elektronikksperrer eller noe i den dur. Har f.eks hørt en historie om en som skulle legge til kai. Kona sto fremme og skulle ta imot, men på en eller annen måte sklei hun og ble hengende ned fra rekka. Han som styrte prøvde jo selvsagt å sette i revers, men da var det selvsagt en sperre som gjorde at båten måtte stå et sekund eller to i fri før den gikk i revers. Resultatet var at kona knuste en ankel...
Ellers har båten det aller meste av utstyr, kartplotter, varmeanlegg som går på gass eller 230V når man ligger i kai, defroster (alt i alt tror jeg de skal gi tilsammen mellom 15 og 20 kw), trimplan, ekkolodd, kjøleskap, fire faste sengeplasser, gasskomfyr med stekeovn, to styreplasser etter hvert osv.
Tidligere i vår dumpet vi over en Saga 20 med 15 hk Yanmar som selgeren ville bli kvitt grunnet plastpest. Båten ble vel solgt for ca 30000,-. Vi fikk opp båten og så jo at dette slett ikke var galt, pesten var rett og slett ikke noe å snakke om. Båten er helt original med brune skaiputer, rorkult bak, kokeapparat og portapotti. Genial båt for små dagsturer inne i fjorden.
Som dere sikkert ser så ligger det også en robåt i ved siden av flytebryggen der. Det er den mest trofaste av alle. Den er vel en halvmeter videre nå enn den var før, tofta er iallefall alt for kort. Den har vel blitt knust en gang og tidligere i høst så ble ene siden ødelagt da den ble slått inn i et tre. Var bare å finne frem glassfiberen og lappe sammen. Fungerer like godt. Veldig hendig til å gjøre ferdig båtfester med blåser og greier. Kommer ikke så høyt opp fra vannet som med Halcoen og Sagaen. Skal legge ut bilder av denne også om en stund. Hadde bare ingen tilgjengelige nå...
Tilslutt kan jeg jo nevne Tahe havkajakken vår. Har dessverre ikke fått brukt den så mye, men den virker veldig god. Stabil og lettpadlet. Den har selvsagt ror og er laget av glassfiber...
Tilslutt et bilde av hele samlingen...
 _________________ 2+2= ?
Matematiker: = 4
Markedsfører = 5
Regnskapsfører = hva ønsker du det skal bli? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Wolfsburgermannen •• ••

Alder: 40 Ble Medlem: 28 Jan 2006 Innlegg: 916 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Lørdag 31. Mai 2008, 21:26 Tittel: |
|
|
Båten min:
Askeladden 645 Beetle
En grei familiebåt med soveplass for 4 , toalett ,dusj ute kjøleskap og kokemuligheter.
Den har en drivstoffgjerrig diesel på 1,7 liter og 120hk , ikke noen racer med topper på ca 30 knop.
Meget gode sjøegenskaper som personlig er prøvet ytterst i Sognesjøen i frisk solgangsbris 8)
 |
|
| Til Toppen |
|
 |

|
Skrevet: Torsdag 3. Juni 2008, 14:43 Tittel: |
|
|
2008 Meridian 341 med 2xCummins 5,9QSB 660 Common Rail. Eksos både over og under vann som lager en fantastisk grom lyd (kanskje litt for mye) av de to sekssylindrede motorene.. Levert Mai 2008 av Meridian Yachts, så båten er med andre ord ikke gammel.
Til tros for "kun" 36 fot (Nabobåten Beneteau First 36.7 er kortere enn min) er det en svært romselig båt og med kanskje en av markedets største flybridge. 2 faste lugarer og et stort bad med eget dusjrom. Stor bysse og romslig salong, noe som gjør at akterdekket blir en god del mindre enn på tilvarende båter f.eks Viksund 360 St.Cruz m.m.
Forbruk ca: 15-29knop (60-75 liter i timen). 7-15knop (20 liter i timen).
|
| Til Toppen |
|
 |
BMW 518 øvingskjører

Alder: 46 Ble Medlem: 01 Nov 2006 Innlegg: 358 Bosted: akershus
|
Skrevet: Mandag 26. Juli 2010, 21:32 Tittel: |
|
|
Mye fine båter her... Noen må jo poste den minste her også
så jeg hiver inn bilde av yngste sønnen min sin båt, seabee 8 med
9,9 yamaha v-max, bilde tatt i går btw
Artig liten krabat som gjør ca 25 ærlige knop på gps
Kjedet meg litt for etpar sommere siden å da ble det tid til
å lage sykkelbåt med det jeg hadde liggende på brygga !
Forøvrig innehar jeg en aldri så liten båtmotorfetish, noe av utvalget av
gamle motorer...har du en defekt billig liggende så skrik ut..
Seabee`n sammen med storebror i Winrace 12 med 30 hk Yamaha
 _________________ Ja til både horisont og takhøyde..... |
|
| Til Toppen |
|
 |
raymond Vogge

Ble Medlem: 07 Aug 2010 Innlegg: 55 Bosted: Halden
|
Skrevet: Mandag 16. August 2010, 20:10 Tittel: |
|
|
Er dette den berømte regelknekkerbrygga, ehm, jeg mener båten!!!
 |
|
| Til Toppen |
|
 |
njadve Think different

Ble Medlem: 04 Mai 2005 Innlegg: 1826
|
Skrevet: Torsdag 17. August 2010, 11:02 Tittel: |
|
|
Nja, faktisk ikke. Det er ingenting som hindrer oss i å legge ut flytebrygge. Grunnen til at vi satte motor på er ganske enkelt at vi drev på å legge ut noen reale båtfester som kunne brukes til Halcoen, og da var det fryktelig greit å flyte dem ut med brygga... _________________ 2+2= ?
Matematiker: = 4
Markedsfører = 5
Regnskapsfører = hva ønsker du det skal bli? |
|
| Til Toppen |
|
 |
BMW 518 øvingskjører

|
Skrevet: Torsdag 17. August 2010, 15:06 Tittel: |
|
|
Hiver inn et bilde til av jr utpå havet i sommer, den gutten vet ihvertfall
hvilken stilling gassen bør være i...
|
| Til Toppen |
|
 |
BMW 518 øvingskjører

|
Skrevet: Søndag 29. August 2010, 11:54 Tittel: |
|
|
Ikke min båt desverre, men herremin for en lekker skapning...
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|