bilforum.moo.no Forum Hovedsiden bilforum.moo.no
for seriøse autofile debattanter

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Fordeler og ulemper med 3-hjulinger?
Gå til side 1, 2  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    bilforum.moo.no Forum Hovedsiden -> 3-hjulinger (3-wheelers)
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Ståle D
barnesete
barnesete

Ble Medlem: 30 Aug 2005

InnleggSkrevet: Onsdag 5. September 2007, 21:57    Tittel: Fordeler og ulemper med 3-hjulinger? Svar med Sitat

Tråden om tre-hjulinger var fint tankespinn når jeg gikk hjem fra jobb i kveld og det ser ut til å være en og annen her på forumet som har tenkt på trehjulinger både en og to ganger Wink

Det har vært ganske få 3-hjulinger i serieproduksjon så det inntrykket man sitter igjen med er at det stort sett bare er pussige mikrobiler (Isetta) og corny engelske doninger (Reliant) som har tre hjul. Av og til dukker det opp noen serier i lave volumer med tilt-sykler a la Carver og Brudeli. Bortsett fra de obligatoriske trikene så er det ytterst få som bygger noe mer spenstige saker a la MRide i sverige.

Det er egentlig litt merkelig at det ikke har tatt av mer her i landet - det er tross alt snakk om noe så sjeldent som et kjøretøy man kan konstruere og bygge selv og få registrert for bruk på offentlig vei...

Hva er optimalt oppsett med tanke på hjul? To hjul foran og ett hjul bak kan gi overstyring og løft på framhjulet mens to hjul bak og ett hjul kan gi understyring og endeløse Mr. Bean-sketsjer, så stabiliteten blir et problem om man skal holde seg noenlunde innenfor høyden og bredden på en normal bil.

Mekanisk sett så er vel 3-hjulinger enklere å konstruere enn firehjulinger siden man halverer behovet for komplisert hjuloppheng.

Trehjulinger er forsåvidt bedre rent aerodynamisk enn firehjulinger siden man kan lage en dråpeform med to hjul foran og ett hjul bak.

Så ærede forummedlemmer: Hvordan ser drømmetrehjulingen ut? Fritt budsjett - men den bør ikke være over fire-fem meter lang og to og en halv meter bred.

Akkurat nå heller jeg litt mot en rør-ramme med motorsykkelmotor (gjerne Ducati eller Moto Guzzi-motor) og et Klassisk Fiat 500-skall i karbon- eller glassfiber. To 195-dekk foran og et 265-dekk eller større bak med doble A-armer foran og en svingarm a la MC bak.

Blir det for lite fart i rakkeren tror jeg at jeg går for en bimotore Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
SeaLion
Administrator
Administrator

Ble Medlem: 26 Apr 2005

InnleggSkrevet: Onsdag 5. September 2007, 23:30    Tittel: Svar med Sitat

8) Tja, jeg må jo bare innrømme at jeg har tenkt litt på 3-hjulinger før, og da helst med det ene hjulet bak. Etter å ha pløyd gjennom diverse 3-hjulingavhandlinger og websider om emnet ser det ut som konkusjonen om vektfordeling er klar, ca 1/3 vekt på hvert hjul, altså rundt 65% vekt på forakselen og resten på bakhjulet. Dette betyr en motorplassering omtrent som på 3-hjuls Morgan, altså mellom eller i nærheten av forhjulene et sted.

Altså noe sånt som dette:

Her sitter det en Honda CBR 600-motor i fronten (ca 100 hester), sporvidden foran er 1500 mm, det er 175-dekk foran og 215 bak på felger fra førstegenerasjon Opel Speedster. Frontruta er også den samme som i Opel Speedster og Lotus Elise.

Utenpå ei sånn ramme som dette kan det være flere mulige skall, her er et par eksempler:

Denne er den jeg har plukket brukernavnet mitt og avataren min fra.

Den siste blå ble sendt inn til en Pug-konkurranse for snart 3 år siden, men den nådde ikke opp. Et år senere ble Peugeots 3-hjuling 20Cup lansert, sikkert en ren tilfeldighet. 8)

Et annet 3-hjulingkonsept jeg har tenkt litt på er en smal tandemseter (lav luftmotstand) med forhjulene i utriggere. Den første utgaven minte mye om en modernisert Messerschmitt:

En mer skarpskåren utgave av samme tandemkonsept, som ikke er helt ferdig (mangler bl.a vinduer):

Ståle D
barnesete
barnesete

InnleggSkrevet: Torsdag 6. September 2007, 01:04    Tittel: Svar med Sitat

Ulempen med å plassere motoren foran er at en får et mer komplisert kraftoverføringssystem om en vil ha drift på bakhjulet. Det blir også tyngre: Mer vekt = mindre fart = mindre moro Smile

For å forbedre vektfordelingen kan en legge gearkassen bakerst men jeg er ikke sikker på om jeg vil bruke en motorsykkelmotor siden en aksling som snurrer rundt med 9000 rpm er... Interessant.

Kanskje en forhjulstrekker? Det vil forenkle drivlinja atskillig men en bilmotor og -gearkasse er mye tyngre enn en motorsykkelmotor med gearkasse. To 50-hesters wankelmotorer kan være en interessant løsning.

Hjulopphenget bak (svingarmer av noe slag) tror jeg blir problematisk siden man hele tiden vil ha endringer av cambervinkelen når man svinger (den blir attpåtil feil vei)

Kanskje man kan bruke noen Citroën-aktige løsninger med hydraulikk for å justere cambervinkelen på bakhjulet? Very Happy
Til Toppen
SeaLion
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: Torsdag 6. September 2007, 07:53    Tittel: Svar med Sitat

Hvis 3-hjulingen ikke krenger i svingene, så blir det heller ingen camberendringer bak. Dax Rush har et interessant forhjuloppheng med en spesiell type kregningshemmere, som dessuten justerer cambervinklene foran i svinger (store bilder av artikkel):
http://locost7.info/files/suspension/dax/daxcamb1.jpg
http://locost7.info/files/suspension/dax/daxcamb2.jpg
http://locost7.info/files/suspension/dax/daxcamb3.jpg
http://locost7.info/files/suspension/dax/daxcamb4.jpg

SeaLion
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: Torsdag 6. September 2007, 07:59    Tittel: Svar med Sitat

Ståle D skrev:
Ulempen med å plassere motoren foran er at en får et mer komplisert kraftoverføringssystem om en vil ha drift på bakhjulet.
Den slags tilpassede kraftoverføringssystem kan man få tak i fra de som monterer MC-motorer i Se7en-replikaer. De systemene har dessuten en innebygd revers også, det er et av spesialkravene for 3-hjulinger.
Ståle D
barnesete
barnesete

InnleggSkrevet: Torsdag 6. September 2007, 09:19    Tittel: Svar med Sitat

SeaLion skrev:
Hvis 3-hjulingen ikke krenger i svingene, så blir det heller ingen camberendringer bak. Dax Rush har et interessant forhjuloppheng med en spesiell type kregningshemmere, som dessuten justerer cambervinklene foran i svinger (store bilder av artikkel):
http://locost7.info/files/suspension/dax/daxcamb1.jpg
http://locost7.info/files/suspension/dax/daxcamb2.jpg
http://locost7.info/files/suspension/dax/daxcamb3.jpg
http://locost7.info/files/suspension/dax/daxcamb4.jpg

...Det hadde nok vært en bra kandidat til forhjulsopphenget, men men denne løsningen fjerner ikke roll i chassiet, den kun kompanserer for camberendringer som følge av roll.(den nederste illustrasjonen på side 35).

Så lenge man har et hjuloppheng på framhjulene vil chassiet bevege seg og dermed blir cambervinkelen bak feil. Brudeli og Carver løser dette med å vippe hele chassiet men da ofrer man mye grep siden man må bruke motorsykkeldekk. Alle som har kjørt på Nurburgring vet at MC'er ikke er kjappe i svingene - bare rett fram Smile

Med svingarmer vil bakhjulet tippe slik når man svinger mot venstre:

Til Toppen
SeaLion
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: Torsdag 6. September 2007, 18:31    Tittel: Svar med Sitat

Hvis 3-hjulingen krenger like mye som en 2CV i svingene (slik din skisse antyder), så er jeg enig i at cambervinklen bak kan være et problem. Hvis den derimot ikke krenger mer enn f.eks en standard Fiat X1/9, så tviler jeg sterkt på om camberendringene bak spiller noen som helst praktisk rolle.

Med mindre man framprovoserer tohjulssvinger selvsagt:

Hvis man vil ha et bilbakhjul (med hjulbolter), så bør bakhjulsopphenget være en enkeltsidig svingarm. Eksosrøret bør munne ut på samme side som svingarma for å ikke være i veien for hjulskift.
Ståle D
barnesete
barnesete

InnleggSkrevet: Fredag 7. September 2007, 00:10    Tittel: Svar med Sitat

SeaLion skrev:
Hvis 3-hjulingen krenger like mye som en 2CV i svingene (slik din skisse antyder), så er jeg enig i at cambervinklen bak kan være et problem. Hvis den derimot ikke krenger mer enn f.eks en standard Fiat X1/9, så tviler jeg sterkt på om camberendringene bak spiller noen som helst praktisk rolle.

...Det er jo en smule overdrevet for å illustrasjonens del. Cambervinkelen kan gi store utslag i grepet på dekket så selv en grad eller to utgjør en markant forskjell.

De ulike dekktypene gir mer eller mindre utslag på cambervinkler; et R-dekk/gateslicks er mer fintfølende enn et gatedekk med tanke på camber. Hovedsaken er at man kun har ett dekk bak og da bør man prioritere å få maksimert det mekaniske grepet. Siden dekket har 0 grader cmber i "hviletilstand" så vil man få positiv camber med en gang man svinger.

Det ligger en enkel graf på http://www.rqriley.com/suspensn.htm (bla nedover til figur 8 ) som viser effekten av større og mindre cambervinkel. Slkal du ta'n helt ut så sjekk ut siden 51-53 i Milliken & Milliken der de har målt et Goodyear Eagle-dekk litt mer grundig Wink

Morgan-bildet var jo litt morsomt - der har de positiv camber Smile
Til Toppen
SeaLion
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: Fredag 7. September 2007, 06:25    Tittel: Svar med Sitat

I riktig gamle dager var grusvegene skikkelig runde i profilen, så da var det "riktig" med positiv camber for å få grep på vegen. En annen sak er at datidens Morganer var såkalte sykkelbiler, og dekkene var nokså smale og runde, så det spilte ikke så stor rolle hva slags camber de hadde mot vegen. Derimot var de innoverhellende forhjulene gunstige for styringen, styreaksen traff nærmere kontaktflatene. Datidens Morgan hadde nemlig såkalt sliding pillar forhjulsoppheng, både fjæring og styring skjedde langs/rundt et rør som var montert helt ute ved hjulet (synlig på svingbildet). Det er kun Morgan og Lancia som har benyttet sliding pillar forhjulsoppheng.

Jeg skal titte litt på linkene dine. Er camberfølsomheten litt avhengig av dekkets profil tro? 175-forhjulene jeg har skisset med er 55-profil, bakhjulet er nede i 45-profil. Kanskje det burde vært et 175/55-17-hjul bak også (også med tanke på uavfjæret vekt)?
Ståle D
barnesete
barnesete

InnleggSkrevet: Fredag 7. September 2007, 09:39    Tittel: Svar med Sitat

SeaLion skrev:

Jeg skal titte litt på linkene dine. Er camberfølsomheten litt avhengig av dekkets profil tro? 175-forhjulene jeg har skisset med er 55-profil, bakhjulet er nede i 45-profil. Kanskje det burde vært et 175/55-17-hjul bak også (også med tanke på uavfjæret vekt)?

En høyere profil på dekket eller mykere dekksider tror jeg reduserer camberfølsomheten. Ulempen er at det også reduserer følsomheten for sjåføren også siden en vil få fleksing i dekket.

Nå har jeg ikke fintenkt på det, men bakdekket bør vel strengt tatt være større enn framdekkene for å få en noenlunde balanse i bilen. Siden det er fritt budsjett kan en bruke felger med et passende eksotisk materiale - da blir ikke den uavfjærede vekten et problem Smile. I praksis er det en annen sak!
Til Toppen
SeaLion
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: Fredag 7. September 2007, 10:08    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har grublet litt videre og tror muligens jeg har kommet på en vill idé for et bakhjulsoppheng med camberkompensasjon. Det er riktignok basert på sideveismoment og ikke kjøretøykrenging, men med litt justering/kalibrering burde det gå ut på det samme. Jeg tar nok fram mitt Lego Technics snart for å sjekke om idéen min er mulig i praksis, altså før jeg avslører idéen her i 3-hjulingtråden. Fungerer det, så tar jeg noen bilder, fungerer det ikke så kan det hende jeg tar noen bilder likevel.

Jeg har forresten jobbet 3-hjuling med Lego Technics tidligere også, da jeg ville lage et system for 3-hjulsdrift (diff foran og viskosekobling til bakhjulet):

SeaLion
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: Fredag 7. September 2007, 18:42    Tittel: Svar med Sitat

Bilder av dagens camberjusterende baksvingakselforsøk:

På det første bildet kjører 3-hjulingen rett fram, og vi ser den bakfra (jeg har konsentrert meg om å bygge leddet, ikke en hel bil)

På det andre bildet svinger 3-hjulingen mot høyre. Dette presser tyngdepunktet utover mot venstre, og fordi tyngdepunktet ligger mellom for- og bakakslingen, så presses midten av konstruksjonen også utover mot venstre. Dermed flekser bakakselen litt til siden (mot høyre) slik at bakhjulet får en litt annen cambervinkel mot underlaget. Utslaget er selvsagt overdrevet på denne modellen, og det må legges inn en justerbar motstand på prototypen for å finne rett motstand mot sidefleksingen, men modellforsøket viser i alle fall at dette prinsippet kan fungere. Enig?
Ståle D
barnesete
barnesete

InnleggSkrevet: Lørdag 8. September 2007, 00:02    Tittel: Svar med Sitat

Hmmm.. Den var ikke helt ueffen den løsningen der; en får samtidig medstyring på bakhjulet når en svinger og det er slettes ikke ueffent Smile

Men hvordan vil du løse kraftoverføringa? Hvis kardangen ligger langs akslingen vil den bli kortere og lengre når akslingen svinger til høyre og venstre. To akslinger med splines kan kanskje fungere?

Det kan kanskje bli et problem om man kjører på ei (rett) vei som skrår utover? Eller med sidevind? Siden bakhjulet styrer så vil bilen tilsynelatende begynne å svinge av seg selv. Eller skal motstanen mot sidefleksingen motvirke dette?

Jeg funderer litt på et system a la Citroen men fremfor å koble opp-ned-bevegelsen på fram- og bakakslingen kan man bruke hydraulikken til å styre rotasjonen av bakvogna. Synd jeg ikke har noe pneumatic-lego liggende Smile
Til Toppen
SeaLion
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: Søndag 9. September 2007, 07:14    Tittel: Svar med Sitat

Når det gjelder bakstillingsgeometri-Lego-modellen holder jeg nå på å forbedre den med gjennomføring av drivaksling gjennom leddet, denne gangen får modellen 3 hjul også, de foran blir opphengt i dobbeltarmer for å vise totaleffekten i svinger (bilder kommer). Jeg har noe pneumatikk-Logo liggende men er litt usikker på om det kan brukes til dette.

Men for å ta litt tak i overskrifen kan jeg nevne noen av de åpenbare fordelene og ulempene med en 3-hjuling i det daglige:

Fordeler:
• Ikke noe registreringsskilt foran
3-hjulinger registreres som motorsykler og motorsykler har kun regskilt bak. OK hvis man f.eks skulle være så uheldig å overse et fartsgrenseskilt rett før en automatisk fartskontroll.
For oss som er opptatt av kjøretøyets utseende betyr mangelen på regskilt foran at fronten kan se renere og penere ut enn på en hvilken-som-helst 4-hjulsbil.

• Null bomavgifter
3-hjulinger registreres som motorsykler og motorsykler kjører gratis gjennom de fleste veiprisingssystem.
Jon Winding-Sørensen (profilert 3-hjulingeier) har uttalt at han ofte kjører innom og stopper ved bua for manuell betaling, hvoretter han viser fram vognkortet der det står at bilen hans er registrert som motorsykkel. Bare for å markere fordi det er like morsomt hver gang å se uttrykket på personalet når de skjønner at denne bilen kan kjøre gratis.

• Mulighet for å benytte kollektivfelt
3-hjulinger registreres som motorsykler og motorsykler har lov å benytte kollektivfeltene.
kilde: Trafikkreglene §5 punkt 2

• Rimelige eksosanlegg
3-hjulinger registreres som motorsykler og motorsykler har (foreløpig) ingen krav til katalysator. En ulempe her er at 3-hjulingeksosanlegg ikke akkurat er hyllevarer, så man må nok innom f.eks Svendsen eksos for å få bøyd til et spesialanlegg. De av dere som har benyttet slike bøyetjenester vet imidlertid at disse spesialbøyde greiene faktisk er overraskende rimelige.

• Bedre stabilitet enn motorsykler
På glatt kjørebane er det ingen overhengende fare for å velte i en 3-hjuling, som dynamisk sett oppfører seg som en 4-hjuls bil (unntatt 3-hjulinger som lener seg innover i svingene, f.eks nederlandske Carver).

• Bilsertifikat
3-hjulinger registreres som motorsykler, men med en påskift i vognkortet at det kreves bilsertifikat klasse B for å kjøre de. Dynamisk sett oppfører de seg jo som en 4-hjulsbil. Av samme grunn er 3-hjulingførere (selv om kjøretøyet er en motorsykkel) fritatt fra kravet om bruk av hjelm.

Ulemper:
• Putefartshumper
Normalhøye 4-hjulinger kan passere putefartshumper relativt greit ved å plassere hjulene langs ytterkantene av putene (senka biler kan slå nedi ved en sånn manøver). Det enslige hjulet på en 3-hjuling vil imidlertid passere midt over toppen ved en sånn manøver. For førere som er vant til 4-hjulinger er det lett å glemme dette ved passering av putehumper og hull i veibanen.

• Sporete vei
Spesielt når det gjelder sporete vinterveier kan det by på problemer å finne et stabilt sporvalg når det ene hjulet står midt mellom de andre spormessig.

• Ikke kollisjonstestet
Det finnes ingen krav til kollisjonstesting av motorsykler, heller ikke 3-hjulinger. Derfor kan det godt hende at 3-hjulingen ikke ville fått 5 stjerner i en eventuell NCAP-test, for å si det sånn. Sånn sett bør man kjøre 3-hjulingen omtrent som en veteranbil, altså litt forsiktigere enn med en moderne "luftputebil".

• Naboeffekten
Selv om noen ytterst få avantgardister sikkert synes du har gjort et sprekt valg av kjøretøy, vil de fleste le rått og uhemmet og lenge over et sånt tåpelig og upraktisk og stygt (les uvant) kjøretøy.
SeaLion
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: Torsdag 11. September 2007, 18:02    Tittel: Svar med Sitat

Her kommer et bilde av modellforsøket mitt med cambervinkler foran og bak ved svingkrenging. Her har jeg også klart å få en drivaksel til å gå gjennom camberjusteringsleddet bak (drivakselen er koblet til noe, den er der bare for å teste om det går). Dessuten har jeg begrenset bevegelsen av camberjusteringen ved å bruke to pneumatikksylindre.

Finholt
Oljesluker'n

Ble Medlem: 30 Jan 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 12. September 2007, 11:50    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
• Putefartshumper
Normalhøye 4-hjulinger kan passere putefartshumper relativt greit ved å plassere hjulene langs ytterkantene av putene (senka biler kan slå nedi ved en sånn manøver). Det enslige hjulet på en 3-hjuling vil imidlertid passere midt over toppen ved en sånn manøver. For førere som er vant til 4-hjulinger er det lett å glemme dette ved passering av putehumper og hull i veibanen.

med bilen pleier jeg å legge meg i mellom to slike puter. Hjulene kommer så vidt oppå på siden (Men det gjør det jo uansett også). Bakhjulet på en trehjuling vil nok gå fint imellom Wink

Jeg håper bare du får bygd en modell i fullskala en eller annen gang, fullt funksjonabel, det hadde vært artig å sett..
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Cabrius
N3RD

Alder: 26
Ble Medlem: 03 Mai 2005

InnleggSkrevet: Torsdag 13. September 2007, 06:39    Tittel: Svar med Sitat

Interresant.

Måtte du fortøye den til noe nedenfor bordet? Wink
SeaLion
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: Torsdag 13. September 2007, 07:47    Tittel: Svar med Sitat

Jeg hang på et lodd for å få den til å krenge.
SeaLion
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: Søndag 24. Februar 2008, 21:25    Tittel: Svar med Sitat

I dag kom jeg på at et passivt camberjusterende bakhjulsoppheng av typen jeg skisserte 4 innlegg tilbake ikke vil fungere hvis bakhjulet har drift, kun hvis triller passivt. Med en sånn bakaksel må det altså enten være en aktiv styring av vinklingen (og da bortfaller noe av enkelhetspoenget), eller så må 3-hjulingen være forhjulsdrevet.

Jeg kom på en annen sak også i dag. Jeg har i lengre tid småfundert på en lowtech 3-hjulsdrift, og i dag kom jeg på en relativt enkel løsning. Forhjulene får en vanlig diff og dessuten går det en direktedriftaksel bakover. Dette blir selvsagt helt feil i krappe svinger, som oftest oppstår i lav fart (f.eks lukeparkering). Derfor går driften til bakhjulet gjennom et frihjul, noe som muliggjør at bakhjulet han trille langsommere enn middelhastigheten av forhjulene, men ikke fortere ...
Jeg har imidlertid på følelsen at jeg har glemt noe ...
SeaLion
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: Fredag 11. Juli 2008, 22:19    Tittel: Svar med Sitat

SeaLion skrev:
... bilde av modellforsøket mitt med cambervinkler foran og bak ved svingkrenging ...

Jeg har ikke helt sluttet å fundere på dette camberjusteringsleddet, og kom i dag til at den geometriske forlengelsen av dreieaksen i camberjusteringsleddet bak må treffe bakken litt foran hjulets anleggsflate for å fungere.

For å ikke få ekstra camberendringer ved en hump midt i en sving, så bør camberjusteringleddet integreres i svingarmen, altså etter svingakselleddet.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    bilforum.moo.no Forum Hovedsiden -> 3-hjulinger (3-wheelers) Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet