bilforum.moo.no

for seriøse autofile debattanter
It is currently Saturday 28. January 2012, 10:56

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: MacMini
PostPosted: Thursday 15. March 2007, 18:07 
Lord of the Herrings

Jeje. Så er eg i ferd med å trakke heilt uti det. Skulle absolutt hatt meg ein MiniMac å gøyme vekk inni ei hylle.. Men eg ser ikkje poenget i å kjøpe ein heilt ny, så eg skulle absolutt hatt ein pent brukt i staden..

Nokon som veit om smarte stadar å handle slikt? Evt. har ein sjølv som kan gå ut vinduet for ei "billig" penge?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thursday 15. March 2007, 20:29 
Uten hjelm

Google kan hjelpe deg å finne mye. F.eks denne siden: http://brukt1.no/1/posts/1_Mac/1_Stasjon_re/

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thursday 15. March 2007, 21:14 
Administrator

brukt1.no er absolutt en plass for sånt. Sist helg la jeg inn en annonse der for å få tak i en brukt PowerBook, og nå har jeg fått 3 gode tilbud og har slått til på det ene. En 15-tommer med 2 GB RAM, 100 GB harddisk, tastatur med innebygd belysning, DVD-brenner, Firewire 2, USB 2, ethernet, trådløsnett og bluetooth, alt til behagelige 4500,-. Dette blir min tredje Mac på de siste 12 år, og den første jeg kjøper brukt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thursday 15. March 2007, 22:19 

SeaLion wrote:
brukt1.no er absolutt en plass for sånt. Sist helg la jeg inn en annonse der for å få tak i en brukt PowerBook, og nå har jeg fått 3 gode tilbud og har slått til på det ene. En 15-tommer med 2 GB RAM, 100 GB harddisk, tastatur med innebygd belysning, DVD-brenner, Firewire 2, USB 2, ethernet, trådløsnett og bluetooth, alt til behagelige 4500,-. Dette blir min tredje Mac på de siste 12 år, og den første jeg kjøper brukt.

Den skulle jeg absolutt hatt!! Jeg er møkklei min trege PC.
Brukt1.no skal herved lagres under favoritter.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thursday 15. March 2007, 23:55 
Lord of the Herrings

Men igjen, eg ser at eg får MacMini til 5100,- og får igjen momsen. Då er eg nede på rundt 4K for ein fabrikkny MM.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Friday 16. March 2007, 00:30 
Uten hjelm

Ja, minien er jo ikke dyr til å begynne med. Tro om ikke det er likast med ny allikevel. :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Friday 16. March 2007, 00:37 
Lord of the Herrings

Gjekk for ein slik i staden..

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325521

Har jo pc og alt ståande. No får eg brukt alt. Hehe..
Og eg kan bruke pc'en som arbeidsstasjon på kontoret, og ha boksen ståande som mediesenter.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Friday 16. March 2007, 01:16 
Spirito de Punto

Gratulerer med ny maskin til både SeaLion og FreddyB! En ny Mini er nok absolutt det beste valget om man allikavel får igjen momsen.

Og Intel-prosessorene kan man jo bytte ut selv, hva med en Mini med 2 x 2.93 GHz prosessor? :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sunday 25. March 2007, 12:16 
Administrator

Apropos min brukt1.no-handel, nå har jeg parkert min 5½ år gamle iBook (Tigern, oppkalt etter leketøystigeren til Tommy) som en trådløs skriverserver og reserveharddisk (40 GB firewire), pluss at jeg har et par program som kan utnytte alle prosessorene på et lokalnettverk for å få unna jobbene raskere, så da kan den brukes som coprosessormaskin. Den er innstilt på å våkne på morgenen og gå i dvale på kvelden, dermed kunne jeg gjemme den bort under printeren og nesten glemme at den er der.

Min nye(re) Powerbook fikk overta alle sine nye oppgaver på fredag og på lørdag. Det å kopiere over alle program og brukerinnstillinger tok en time (via firewirekabel), og siden har jeg ryddet opp litt og lagt inn noen nye program (som gikk utenpå de tekniske spesifikasjonene for Tigern). Bl.a var jeg ute på nettet i går og kjøpte Bryce 6.1, som nå kan eksportere modeller til andre program. Dermed kan jeg få jobbet litt mer seriøst med bl.a SeaLion-prosjektet.

Den nye maskinen min er oppkalt etter superbumperen Tigergutt i hundremeterskogen (Tigger på engelsk). Som tidligere har jeg delt opp harddisken i partisjoner, den første heter Tigergutt og inneholder operativsystemet og OSX-programmene. Andre partisjon er omtrent like sprek som den første, så jeg har kalt den Kengu. Der ligger OS9 med tilhørende program. Tredje og siste del av harddisken har jeg kalt Ole Brumm, og der ligger dukumenter, bilder, musikk og så videre, altså selve innholdet (honningen) i en datamaskin.

Tigergutt er koblet til en ekstern mus og en ekstern skjerm. På den ekstra skjermen kan jeg dytte over f.eks menyer i Photoshop eller lignende. Alt som jeg drar ut over høyrekanten på hovedskjermen kommer skliende inn på venstrekanten på ekstraskjermen. Det er bare sååå sexy!

Sexy er det lysende tastaturet også, jeg slo av rombelysningen i går kveld bare for å oppleve det, og det er fullkomment griselekkert. Tastene har samme farge som flyaluminiumkabinettet, og de tynne tegnene på tastene og spaltene mellom tastene glødet med et blåhvitt lys.

Jeg er faktisk såpass fornøyd med min nye(re) bærbare Mac at jeg har laget en egen logo for den, den logoen har jeg lagt inn i signaturen min. Skikkelig barnslig og skikkelig coolt. 8)
Hils pent på bilforum.moo.no-brukerne Tigergutt!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]