bilforum.moo.no

for seriøse autofile debattanter
It is currently Monday 21. August 2017, 02:42

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nye VAG motorer
PostPosted: Monday 25. July 2005, 17:47 
Offline
Bråkmakern
User avatar

Joined: Tuesday 3. May 2005, 00:06
Posts: 1771
Jeg leste tråden om nye MX-5 å tenkte at disse motorene kanskje hadde gjort seg under panseret - men for å ikke infiltrere nok en Mazda-tråd med VW-mas så lagde jeg en ny topic;

De (Mazda) kan jo kanskje gjøre som Mitsubishi å kjøpe av VW noen kule kommende motorer. Riktignok ikke diesel som Mitsubishi gjorde, men kanskje en (jeg tror blir) hysterisk morsom bensinmotor. I løpet av høsten og neste år kommer en ny motor som skal fylle tomrommet mellom 2.0FSI og 2.0TFSI (150hk og 200hk) hos VW.

Dette tenkes å være en 1.4l. Høres latterlig ut? Ja kanskje. Men motoren vil ha en turbo. Ja så flott tenker noen. Men ikke nok med det, den vil også ha en kompressor, jatakk begge deler altså 8)

Dette vil gi en effekt på 170hk! Å motoren er allerede planlagt å bli lansert i høst i modellen Golf! Man har altså over dobblet effekten fra den orginalen 1.4'ern som yter 75hk. I tillegg kommer en lavere effektutgave som (slik jeg ser det) er dømt til å bli den nye folkeutgaven i Norge av bensinmodellene, den yter generøse 140hk - ikke værst det heller!

Vet at det er mange "that'don impress'in me much"-anti VAGister her på forumet, men jeg synes altså det høres spennede ut. Samme konsern planlegger også en 1.6 som i utgangspunktet (den også med kompressorturbo) skal yte 195hk, men ikke nok med det. Den vil komme i en 240hk'ers versjon også!

Jeg synes motorene høres geniale ut, tenk hvor mye avgiftskroner disse klarer å dra seg unna avgiftsregime med.

I tillegg kan man tenke seg at 1.4'ern selv med turbo og kompressor ikke veier stort mer enn 2.0FSI, å dermed vil heller ikke vektkomponenten øke noe (særlig).

Hva synes (forum)folket? Er dette noe som høres spennede ut? Morsommere enn en stusslig 1.6 100hk'er må det vel være?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Monday 25. July 2005, 17:52 
Offline
Administrator

Joined: Tuesday 26. April 2005, 23:06
Posts: 3700
Oi, her kan man virkelig få mye effekt for pengene!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Monday 25. July 2005, 17:57 
Offline
Bråkmakern
User avatar

Joined: Tuesday 3. May 2005, 00:06
Posts: 1771
drivefast wrote:
Oi, her kan man virkelig få mye effekt for pengene!


Ja, det kan jo tenkes at det ikke blir særlig mye billigere for den jevne europeer, men for oss nordmenn hvor alt handler om motorstørrelse og vekt for hva vi må punge ut med kan det jo meget mulig tenkes at vi ikke merker de 1000-3000euroene disse motorene koster ekstra, da avigftene er flere ganger høyere (les; lavere) - å dermed kan det gå andre veien. Sjukt men sant.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Monday 25. July 2005, 18:01 
Offline
Administrator

Joined: Tuesday 26. April 2005, 23:06
Posts: 3700
Hehe, ja, du sier noe.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Monday 25. July 2005, 18:53 
Offline
Syklisten
User avatar

Joined: Tuesday 3. May 2005, 00:24
Posts: 771
Location: Tønsberg
Det virker som om nesten all fokus har vært på dieselmotorer de senere årene, så det er jaggu på tide bensinmotorene får litt oppmerksomhet også. 1.4l på 170hk kunne jo passet greit i den gamle golfen vår også... :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Monday 25. July 2005, 19:04 
Offline
verdensmester
User avatar

Joined: Monday 2. May 2005, 23:27
Posts: 2909
Location: Trondheim
Dette høres da spennende ut. Kan hende at flere produsenter følger VAG sitt eksempel etterhvert som tiden går, dersom dette blir vellykket.

_________________
x1992 Mazda MX-5 BRG


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Monday 25. July 2005, 19:06 
Offline
Administrator

Joined: Tuesday 26. April 2005, 23:06
Posts: 3700
Kanskje Skogsholm følger opp med en turbo-avgift hvis dette skulle bli en suksess? :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Monday 25. July 2005, 19:13 
Offline
•• ••
User avatar

Joined: Thursday 5. May 2005, 09:50
Posts: 908
Location: Oslo
drivefast wrote:
Kanskje Skogsholm følger opp med en turbo-avgift hvis dette skulle bli en suksess? :lol:


Hysj, ikke gi kvinnemennesket idéer....

_________________
Livet er for kort til å kjøre lange biler...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Monday 25. July 2005, 19:15 
Offline
verdensmester
User avatar

Joined: Monday 2. May 2005, 23:27
Posts: 2909
Location: Trondheim
Da skal jeg personlig gi henne en ørefik..

_________________
x1992 Mazda MX-5 BRG


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Monday 25. July 2005, 19:16 
Offline
Administrator

Joined: Tuesday 26. April 2005, 23:06
Posts: 3700
manics wrote:
drivefast wrote:
Kanskje Skogsholm følger opp med en turbo-avgift hvis dette skulle bli en suksess? :lol:


Hysj, ikke gi kvinnemennesket idéer....

:lol: Kanskje jeg burde tipse henne? I tillegg skal jeg også foreslå en NM-avgift, sånn at dieselbilene ikke kommer så gunstig ut :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thursday 19. January 2006, 20:10 
Offline
Spirito de Punto
User avatar

Joined: Tuesday 3. May 2005, 23:01
Posts: 1071
Location: Kristiansand
Jeg er ikke noen "anti-VAGist", men jeg tenkte det kunne være morsomt å nevne Lancias Delta S4 fra 1985, som også hadde både turbo og kompressor. Motoren i Stradale-versjonen som ble bygget i de nødvendige 200 eksemplarene var en 1,8-liter (1759 ccm) som gav 250 hester ved 6.750 rpm, mens rallyversjonen spyttet ut hele 480 hester ved 8.400 rpm.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thursday 19. January 2006, 21:07 
Offline
Perpetuum Mobile
User avatar

Joined: Tuesday 3. May 2005, 16:35
Posts: 960
Location: Trøndelag
Volvo Penta har brukt turbo, intercooler og kompressor på samme motor siden 80-tallet.

_________________
Jeg har lært at den eneste personen jeg kan stole 100% på, er min mor.
Arne Fredly

Den eneste personen du kan stole 100% på, er din mor. Men det gjelder kun så lenge hun ikke snakker om din far.
vtec


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group